آموزش و دانستنیها

مراحل بازدید از چاهک آسانسور

مراحل بازدید از چاهک آسانسور
در ابتدا آسانسور را به آخرین توقف طبقه احضار کرده، درب طبقه را در اولین ایستگاه (توقف) باز کرده و بازدید را شروع کنید. لازم به اشاره است قبل از ورود به چاهک، کلید توقف (STOP) داخل چاهک را بزنید.
دانستنی های آسانسور 1399/10/19 2576 8


ارتفاع چاهک اندازه گیری و کنترل شود:

ارتفاع چاهک آسانسور در شرایط خاص حداقل تا ۱۴۰ سانتی متر می باشد و در آسانسورهای با سرعت بالاتر مقدار ارتفاع متناسب با سرعت تغییر می نماید که اندازه آن با فرمول ها و یا جداول مربوط در استانداردهای ملی و یا معتبر استخراج می گردد. در صورت نیاز برای ورود به چاهک باید نردبان (ثابت یا متحرک) مناسب داخل چاهک نصب شده باشد. در صورت اینکه چاه مشترک باشد، کلیه موارد استانداردی در هر یک از چاهها و دیوار مشترک اجرا شده باشد. اگر چاه آسانسور، پانورامیک باشد باید موارد استانداردی رعایت گردد و فواصل دیوار نمادار با قطعات متحرک رعایت گردد.

فاصله قاب وزنه با ضربه گیر اندازه گیری شود:

فاصله قاب وزنه (بلوکهای کنترل فاصله از روی ضربه گیر در آسانسورها بین حداقل ۲۰ سانتیمتر) تا حداکثر ۳۰ سانتیمتر متغیر است که لازم است برحسب دستورالعمل سازنده و استانداردهای معتبر کنترل شود. در صورتی که ضربه گیر در زیر قاب وزنه نصب گردد این اندازه از لبه ضربه گیر تا سکوی مربوطه ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر خواهد بود.

ابتدای محل استقرار ریل های وزنه کابین بازرسی و کنترل شود:

ریل های قاب وزنه تعادل و کابین روی ورق های آهنی با ابعاد حداقل ۲۰ در ۲۰ سانیتمتر و به ضخامت حداقل ۵ میلی متر که قبلا هنگام کف سازی چاهک یا بعدا توسط بولت به کف چاهک مهار شده اند، قرار می گیرند. قابل توجه اینکه ریل ها به هیچ روشی به این صفحات محکم نمی شوند. در تعدادی از آسانسورها از براکتهای خاصی در کف چاهک برای مهار کردن ابتدای ریل استفاده می شود. قابل توجه اینکه چنانچه قاب وزنه تعادل مجهز به پاراشوت نباشد، تعبیه صفحه (ورق آهنی) زیر ریل ها قاب وزنه تعادل الزامی نیست توصیه می شود به ازاء هر ۱۰ متر طول ریل ۱ میلی متر ابتدای هر یک از ریل ها از صفحات مربوطه در کف چاهک فاصله بگیرند در آسانسورهای مرتفع (بیش از ۳۰ متر) برای در نظر گرفتن اثرات انقباض و انبساط ريلهاا حرکت ساختمان در اثر باد در کف چاهک از صفحات متحرک (جکهای قابل تنظیم) در ابتدای ریل استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر به بخش نصب ریل، جلد سوم از کتاب راهنمای جامع آسانسور و پله برقی مراجعه کنید.

ابعاد جان پناه کنترل شود:

زمانی که سرویس کار مشغول بکار است ممکن است کابین به سمت پایین حرکت کند و داخل چاهک شود. در این صورت وجود جان پناه باعث جلوگیری از حادثه می شود. حداقل اندازه جان پناه سرویس کار، حد فاصل سکوی کابین با صفحه محافظ قاب وزنه تعادل و یا دیواره چاه آسانسور و یا سکوی ضربه گیر با ریل کابین درنظر گرفته می شود، در فضای مذکور هر گونه مانع که باعث اشغال آن شود، ممنوع است. این فضا حدودا به ابعاد این فضا حدودا به ابعاد 0/6m*0/5m  در یک متر می باشد. در صورت اینکه فضای جان پناه در حد فاصل سکوی ضربه گیر و سینی زیر درب کابین در نظر گرفته شود، اندازه گیری از لبه سینی خواهد شد.

کنترل قاب وزنه، تعداد وزنه های نصب شده و مهار آنها:

در این مرحله با شمارش تعداد وزنه ها و برآورد مقدار کل وزن آنها (جرم نفرات %8+ جرم خالص کابین جرم قاب وزنه تعادل) وزن قاب وزنه کنترل می گردد. در صورتی که وزنه ها مهار نشوند ممکن است باعث مشکلات و خطرات جانی احتمالی کردند لذا در این مرحله نحوه ی نصب و کارکرد آنها کنترل می شود. روغن دانها و سطح روغن در آنها، کفشک ها و نیز کفشک های کمکی در این مرحله مورد بازرسی قرار می گیرند. لقی قاب وزنه تعادل در این مرحله کنترل می شود. در صورتیکه قاب وزنه تعادل دارای پاراشوت باشد، فاصله لقمه های پاراشوت از سطح ریل باید کنترل گردد.

محل نصب ضربه گیر کابین و قاب وزنه کنترل شود:

در این مرحله از بازرسی نحوه نصب ضربه گیرها کنترل شده و ضربه گیرها باید بطور صحیح در روی سکو با زیر قاب وزنه تعادل و کابین نصب شده باشند. فاصله قاب وژنه با ضربه گیر و یا سکو نترل گردد و همان طوریکه بیان گردید، فاصله فوق بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر باشد. در این مرحله از بازدید باید سطح روغن در ضربه گیرهای هیدرولیکی گاب وزنه تعادل و نایین را بازدید کرده و مقدار آن در هر یک کنترل شوند.

بازرسی از سکوی ضربه گیر کابین و وزنه:

از نحوه اجرای سکوی محل نصب ضربه گیر (بتونی یا فلزی) کابین و وزنه بازدید بعمل می آید. لازم است از لحاظ سازه ای محکم و در مرکز کادر وزنه و کابین اجراء شده باشند و نیز متناسب با بار وارده بر آنها باشند. (توصیه می شود، انحراف مرکز سکوی کابین یا قاب وزنه تعادل حداکثر تا ۵ سانتی متر نسبت به محور مرکزی کابین و قاب وزنه تعادل تجاوز نکند).

طبق موارد مندرج در استاندارد ( بند ۵-۷-۳-۳). هنگامی که کابین روی ضربه گیر نشسته باشد، باید چاهک آسانسور موارد چهارگانه مندرج در بند فوق را تامین کند. ( برای اطلاعات بیشتر، به بخش بازرسی مراجعه شود)

نشتی آب در کف چاهک کنترل شود:

نفوذ آب به داخل چاهک در صورت نیاز به تخلیه آب نفوذی، در کف چاهک باید حوضچه ای به ابعاد مناسب ایجاد نموده و با نصب پمپ کف کش با آب دهی مناسب (حداقل ۱۰۰ لیتر بر دقیقه) در آن آبهای سطحی به خارج از چاه آسانسور منتقل شود. توصیه می شود، حوضچه با شبکه مناسب، هم سطح کف چاهک پوشیده شود به طوریکه پاگیر نباشد.

2576

کیوان فراز کیوانفراز محصولات آسانسور آسانسور محصولات قطعات آسانسور درب سلکوم درب لولایی درب آسانسور ویتور چاهک آسانسور مراحل بازدید از چاهک آسانسور چاهک

ثبت کننده:کیان کاوه
تاریخ ثبت:1399/10/19
ویرایش کننده:کیان کاوه
تاریخ ویرایش:1402/03/19
موضوع: دانستنی های آسانسور
تعداد بازدید:2576

چاهک آسانسور

برترین آموزش و دانستنیها

در ابتدا آسانسور را به آخرین توقف طبقه احضار کرده،...

دانستنی های آسانسور
1399/10/19 2576
اخیرا آسانسورهای هیدرولیکی نیز جای خود را در بین ک...

دانستنی های آسانسور
1399/12/25 2408
در این مقاله نحوه بازرسی از درب طبقات و کابین ...

دانستنی های آسانسور
1399/11/05 2397

تا کنون دیدگاهی نوشته نشده، اولین نفر باشید که دیدگاهش را بیان می کند.

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.