آموزش و دانستنیها

آسانسورهای کششی

آسانسورهای کششی
نیروی محرکه در این نوع آسانسورها از یک موتور الکتریکی که اکثرا در بالای چاه آسانسور و در برخی طراحی ها در پایین کنار چاهک و در محلی به نام موتورخانه نصب گردیده، تأمین می شود.
دانستنی های آسانسور 1399/12/25 2142 2


نیروی محرکه در این نوع آسانسورها از یک موتور الکتریکی که اکثرا در بالای چاه آسانسور و در برخی طراحی ها در پایین کنار چاهک و در محلی به نام موتورخانه نصب گردیده، تأمین می شود. بر روی فلکه این موتور تعدادی کابل فولادی (اصطلاحا سیم بکسل) وجود دارد که از یک سمت به کابین آسانسور و از سمت دیگر به وزنه های آسانسور که درون قابی فلزی به نام قاب وزنه قرار دارند، متصل است. جنس این وزنه ها معمولا از چدن با بتن است. وزن این وزنه ها به اندازه وزن کابین به علاوه نصف ظرفیت کابین است.

وزن هر نفر در محاسبات مربوط به آسانسور ۷۵ کیلوگرم است. دلیل قرار دادن وزنه در سیستم آسانسور کمک به بالا بردن آسانسور است در غیر اینصورت برای این کار باید موتورهای بسیار قوی با کیلووات بالا استفاده کرد. پس با این کار توان موتور مورد استفاده کاهش می یابد. طبیعی است که این وزنه در پایین آمدن آسانسور مزاحمت ایجاد می کند، اما چون هر جسم بدون دخالت به پایین سقوط می کند پس استفاده از وزنه مانعی بزرگی در حرکت آسانسور ایجاد نمی کند.

اساس کار این نوع آسانسورها بر اساس نیروی اصطکاک بین سیم بکسلها و فلکه کشش موتور است، در داخل فریم وزنه به اندازه وزن کابین به اضافه نصف ظرفیت کابین وزنه وجود دارد. مثلا اگر ظرفیت کابین ۹۰۰ کیلوگرم باشد (یعنی آسانسور نفربر ۱۲ نفره چون متوسط وزن هر نفر ۷۵ کیلوگرم است) باندازه ۴۵۰ کیلوگرم اضافه وزن کابین در کادر وزنه، وزنه وجود دارد.

با کمک این وزنه، نیروی کشش لازم برای حرکت کابین کاهش می یابد چرا که در صورت رعایت کردن ظرفیت کابین، اختلاف وزن بین کادر وزنه و کابین تحت هر شرایطی از نصف ظرفیت کابین (در مثال قبل ۴۵۰ کیلوگرم) بیشتر نخواهد شد و در حرکت به سمت بالا یا پایین سیستم کشش آسانسور حداکثر برای جابه جایی جرمی به اندازه نصف ظرفیت کابین توان مصرف خواهد کرد.

2142

آسانسور کششی محصولات قطعات خدمات کیوان فراز قطعات آسانسور محصولات آسانسور انواع آسانسور

ثبت کننده:کیان کاوه
تاریخ ثبت:1399/12/25
ویرایش کننده:کیان کاوه
تاریخ ویرایش:1402/03/19
موضوع: دانستنی های آسانسور
تعداد بازدید:2142

کیوان فراز

برترین آموزش و دانستنیها

در ابتدا آسانسور را به آخرین توقف طبقه احضار کرده،...

دانستنی های آسانسور
1399/10/19 2603
اخیرا آسانسورهای هیدرولیکی نیز جای خود را در بین ک...

دانستنی های آسانسور
1399/12/25 2428
در این مقاله نحوه بازرسی از درب طبقات و کابین ...

دانستنی های آسانسور
1399/11/05 2422

تا کنون دیدگاهی نوشته نشده، اولین نفر باشید که دیدگاهش را بیان می کند.

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.