آموزش و دانستنیها

همه چیز درباره کابین آسانسور

همه چیز درباره کابین آسانسور
قسمتی از آسانسور است که دارای درب کاملا ایمن بوده و مسافران یا بار، داخل آن قرار می گیرد و کنترل حرکت از داخل برای افراد امکان پذیر می باشد.
دانستنی های آسانسور 1400/04/22 2185 8


• کابین

قسمتی از آسانسور است که دارای درب کاملا ایمن بوده و مسافران یا بار، داخل آن قرار می گیرد و کنترل حرکت از داخل برای افراد امکان پذیر می باشد تزئینات داخل کابین با توجه به نوع کاربری آسانسور متفاوت بوده و ممکن است از نوع ورق رنگ شده کوره ای، روکش فرمیکا، روکش استیل و یا از جنس شیشه که این نوع کابین را اصطلاحا شیشه ای (پانورامیک) نامیده می شود انتخاب می گردد.

 

کابین آسانسور کیوان فراز

 

چهار چوب اصلی کابین یا پوک کابین چهار چوبی است شامل دو بخش ( پوک پایین و پوک بالا ) که کابین را در بر گرفته است. ساختار پوک نه تنها از نظر قدرت تحمل بار مهم است بلکه تنظیم آن نیز باید به گونه ای باشد که از انحراف، به ویژه در هنگام استفاده از کفشکهای غلطکی مصون بماند تمام بار کابین اعم از وزن کابین و مسافرین، توسط پوک به سیم بکسلها وارد می شود.

 

چهارچوب اصلی کابین های کیوان فراز

 

• درب و انواع آن

یکی از بخش های مهم سیستم آسانسوری بوده و چون به صورت همزمان دو فاکتور زیبایی و امنیت را زیر پوشش قرار خواهد داد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

درب های آسانسور بطور کلی به دو دسته درب طبقات و درب کابین تقسیم می شوند.

  • درب طبقات بخش ثابت بوده و محل ورودی به کابین در هر ایستگاه است که خود انواع مختلف دارد.
  • درب کابین بخش متصل به کابین بوده و ارتباط بین فضای داخل کابین با چاهک را قطع میکند.

در هر ایستگاه، توقف کابین دقیقا روبروی دو درب فوق خواهد بود و در نمونه های اتوماتیک بدون

دخالت دست هر دو درب خود به خود بعد از توقف کامل کابین باز خواهند شد ولی در صورتی که درب بیرون یا طبقات از نوع لولایی باشد بعد از باز شدن درب داخل کابین میبایست توسط مسافر باز شود.

سیستم درب از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده که باید مورد توجه، سرویس و نگهداری قرار گیرد.

 

کابین کیوان فراز

 

• اصولا آسانسورها با توجه به شرایط نصب دارای انواع مختلفی از درب می باشند.

  1. کابین بدون درب
  2. کابین با درب نیمه اتوماتیک
  3. کابین با درب تمام اتوماتیک

دربهای کابین با توجه به عرض ورودی به صورت دولته، سه لته، چهار لته و بیشتر تولید و نصب می شود. سیستم مکانیکی درب ها با توجه به تنوع و شکل های مختلفی که دارند متنوع است.

«برای مشاهده محصولات کیوان فراز و مشاوره رایگان میتوانید دکمه های زیر را انتخاب نمایید»

 

مشاهده محصولات کیوان فراز درخواست مشاوره رایگان

 

• کابین های بدون درب

از کابین های بدون درب بیشتر در کارگاهها و فروشگاهها استفاده می کنند، ضمن اینکه در ساختمان های مسکونی قدیمی گاهی از این نوع نصب می کردند. مهمترین علت استفاده از کابین بدون درب در ساختمان های مسکونی، عدم وجود فضای کافی در چاه آسانسور و حذف درب کابین به دلیل فضای کم بوده.

 

بالابرها در آسانسور

 

در آسانسورهایی که کابین آن فاقد درب می باشد برای باز کردن درب طبقه ناچار بودند با نصب مگنت درب باز کن در کنار کابین، وقتی کابین به هر طبقه ای برای توقف می رسد، توسط مگنت بازوی قفل درب طبقه را به صورت اتوماتیک باز نموده و با آزادشدن قفل درب طبقه، مسافر کابین می تواند با فشار، درب طبقه را باز کرده و از آن خارج شود.

وقتی کابین حرکت می کند، با جمع شدن مگنت درب باز کن (کشیده شدن)، بازوی قفل درب طبقه آزاد و با فشار فنر داخل قفل، زبانه به شیار قفل داخل درب رفته مجددا بسته می شود.

 

قفل درب کابین

 

مگنت های الکترومگنتی با سیم پیچی داخلی بعضی روغنی و بعضی گازی و یا خشک بوده و از برق ۲۴ تا ۲۲۰ ولت تغذیه می شود، مگنت های درب باز کن دارای یک استوانه فلزی به قطر حدود ۸ تا ۱۰ سانتیمتر به طول حدود ۵۰ سانتیمتر بوده، این استوانه بر روی یک پایه نصب می شود و در دو طرف آن دو بازوی دو شاخه لنگ وجود دارد که یک صفحه كمان شكل آلومنیومی به شکل آکولاد از دو طرف به این دو پایه دو شاخه لنگ متصل می باشد.

زمانی که آسانسور حرکت می کند مگنت برقدار بوده و اصطلاحا کشیده می شود و با عبور آن از مقابل بازوی قفل دربها بدون تماس با آنها عبور می کند.

اما در طبقه ای که قصد توقف دارد، مگنت آزاد و كمان آلومنیومی آکولاد شکل آن باز و در نتیجه با برخورد کمان به بازوی قفل، زبانه قفل آزاد و درب طبقه باز می شود.

• کابین با دربهای نیمه اتوماتیک

در آسانسورهای نیمه اتوماتیک و آسانسورهای تمام اتوماتیک برای باز کردن درب اتوماتیک تلسکوپی یا سانترال از موتور درب (Door Drive) بهره می گیرند. آسانسورهای نیمه اتوماتیک، از کمان درب استفاده میکنند.

 

درب اتوماتیک کیوان فراز

 

شکل کمان درب تقریبا شباهتی نزدیک با کمان مگنت درب باز کن دارد ولی با ابعادی ظریف تر و باریکتر، دارای یک پایه و دو بازوی لنگ و یک کمان به اضافه یک میله فولادی به طول حدود ۸۰ سانتیمتر و قطر 4-3 میلیمتر این مجموعه با نصب بر روی پایه ای از نبشی نمره ۵ با طولی برابر کابین آسانسور در کنار کابین قرار می گیرد و به وسیله میله فولادی به قطعه سه راهی ساسپنشن (سیستم تعليق دربها یا سر درب کابین) وصل می گردد. وقتی کابین آسانسور در حال حرکت می باشد با توجه به بسته شدن درب کابین، گمان درب باز کن با کشیده شدن توسط سه راهی ساسپنشن، جمع شده و لذا در زمان حرکت از مقابل بازوی قفل ها برخوردی با آنها ندارد. اما کابین در هر طبقه ای بایستد، به محض باز شدن درب کابین توسط موتور درب، میله فولادی کشیده شده توسط سه راهی رها و لذا کمان درب باز کن باز می شود، با باز شدن کمان درب باز کن، و فشار آن بر بازوی قفل باعث باز شدن درب طبقه می شود.

• کابین با دربهای تمام اتوماتیک

در آسانسورهای تمام اتوماتیک هم درب طبقه و هم درب کابین به صورت اتوماتیک باز می شود . بخشی از تجهیزات قفل درب طبقه، چنگک قفل، بازوی ققل، و کنتاکت قفل ، سیستم موتور درب که روی سقف کابین و بالای درب کابین مستقر می باشد، با تجهیزات و دستکهای ارتباطی درب کابین را باز و بسته می کند.

 

درب فرماتور کیوان فراز

 

روی سیستم دربهای کابین قدیمی قطعه ای نبشی شکل و بازوهای فرفره دار نصب می باشد وقتی کابین در حال حرکت می باشد این قطعات دقيقا" از کنار قطعات مشابه ی که بر روی درب طبقه قرار دارد، می گذرد و آنها با هم درگیر نیستند. اما وقتی کابین در طبقه ای توقف می کند به محض باز شدن درب کابین قطعه نیشی شکل و بازوهای قرقره دار با درگیر شدن با قفل درب طبقه، ابتدا با باز کردن قفل درب طبقه و فشار بر اهرم بازوی قرقره دار درب طبقه آنرا به همراه خود باز می کنند. اما در سیستم ساسپنشن جدید با اضافه کردن کمان درب به آن عمل باز کردن درب طبقه بوسیله کمان درب مذکور انجام می شود.

2185

کیوان فراز کابین آسانسور محصولات آسانسور خدمات آسانسور قطعات آسانسور کابین محصولات کیوان فراز

ثبت کننده:کیان کاوه
تاریخ ثبت:1400/04/22
ویرایش کننده:کیان کاوه
تاریخ ویرایش:1402/03/19
موضوع: دانستنی های آسانسور
تعداد بازدید:2185

قطعات آسانسور

برترین آموزش و دانستنیها

در ابتدا آسانسور را به آخرین توقف طبقه احضار کرده،...

دانستنی های آسانسور
1399/10/19 2564
اخیرا آسانسورهای هیدرولیکی نیز جای خود را در بین ک...

دانستنی های آسانسور
1399/12/25 2398
در این مقاله نحوه بازرسی از درب طبقات و کابین ...

دانستنی های آسانسور
1399/11/05 2385

2 دیدگاه

فرهاد ناصری 1400/04/23 16:07
از سایت شما بازدید کردم .محصولات کیوان فراز در زمینه کابین و درب ،خیلی متنوع است.

پاسخ به این دیدگاه

1400/04/28 11:07

بسیار خرسندیم که مورد توجه شما قرار گرفته است
با تشکر از شما دوست عزیز

محسن 1400/04/22 17:07
با تشکر از مجموعه کیوان فراز بابت درج مطالب اموزشی .
پیروز و موفق باشید

پاسخ به این دیدگاه

1400/04/28 11:07

ممنون 
با تشکر از لطف شما

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.