آموزش و دانستنیها

استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و اینترنت اشیا در صنعت آسانسور

اینترنت اشیا در آسانسور
تکنولوژی‌های هوشمند و اینترنت اشیا (IoT) در صنعت آسانسور، به روش‌هایی اشاره دارد که شامل استفاده از سنسورها، دستگاه‌های برقی و الکترونیکی، و اینترنت اشیا برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به عملکرد آسانسورها است. با استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و IoT، می‌توان به صورت پویا و بهبود یافته، اطلاعات مربوط به عملکرد آسانسورها را جمع‌آوری کرده و به مدیران ساختمان، فنی‌کاران، و کاربران نشان داد.
دانستنی های آسانسور 1402/03/18 536 2


تکنولوژی‌های هوشمند و اینترنت اشیا (IoT) در صنعت آسانسور

تکنولوژی‌های هوشمند و اینترنت اشیا (IoT) در صنعت آسانسور، به روش‌هایی اشاره دارد که شامل استفاده از سنسورها، دستگاه‌های برقی و الکترونیکی، و اینترنت اشیا برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به عملکرد آسانسورها است. با استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و IoT، می‌توان به صورت پویا و بهبود یافته، اطلاعات مربوط به عملکرد آسانسورها را جمع‌آوری کرده و به مدیران ساختمان، فنی‌کاران، و کاربران نشان داد.

به عنوان مثال، با استفاده از سنسورهای نصب شده در آسانسورها، می‌توان اطلاعاتی مانند تعداد کاربران، تعداد سفرها، سرعت و زمان سفر، میزان مصرف انرژی، و غیره را جمع‌آوری کرد. با استفاده از این داده‌ها، مدیران ساختمان می‌توانند عملکرد آسانسورها را بررسی کنند و در صورت نیاز، تصمیمات مناسبی برای بهبود عملکرد گرفته و مشکلات فنی را زودتر شناسایی کنند.

در صنعت آسانسور، از تکنولوژی های هوشمند و اینترنت اشیا استفاده می شود. با استفاده از این تکنولوژی، آسانسورها مجهز به سیستم جدید نظارت بر بستر اینترنت می شوند که به دستگاه ها و برنامه ها این امکان را می دهد که به راحتی از طریق اینترنت به یکدیگر متصل شوند و به تبادل اطلاعات بپردازند.

آسانسورهای مجهز به اینترنت اشیا، قابلیت های بسیار زیادی را در خود جای داده‌اند. برای مثال، در صورت وقوع خطا در آسانسور، سامانه نظارت بر آسانسور، با استفاده از تکنولوژی های هوشمند، خطا را تشخیص داده و به صورت خودکار با تعمیرکار تماس می گیرد.

  استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و اینترنت اشیا در صنعت آسانسور
اینترنت اشیا در آسانسور
 

به علاوه، با استفاده از تکنولوژی های هوشمند، آسانسورها قابلیت پیشگیری از خطرات ناشی از عملکرد نامطلوب را دارند. برای مثال، در صورت شناسایی عملکرد نامطلوب در آسانسور، سامانه نظارت بر آسانسور با استفاده از تکنولوژی های هوشمند، به صورت خودکار با تعمیرکار تماس می گیرد.

با استفاده از تکنولوژی های هوشمند و اینترنت اشیا، آسانسورها قابلیت پایش و کنترل در زمان واقعی را دارند. برای مثال، سامانه نظارت بر آسانسور با استفاده از تکنولوژی های هوشمند، قابلیت پایش و کنترل در زمان واقعی را دارد و در صورت شناسایی عملکرد نامطلوب در آسانسور، به صورت خودکار با تعمیرکار تماس می گیرد.

اینترنت اشیاء یک پدیده‌ی جدید و پیشرفته است که فراتر از اتصال ساده‌ی بین دو دستگاه یا سیستم به وجود می‌آید. با وجود اینترنت اشیاء، فرصت‌های بسیاری برای ایجاد محصولات و خدمات نوین به وجود می‌آید.

بر اساس نظرسنجیForbes Insights ، کسب و کارها توانسته‌اند از فرصت‌های جدیدی که اینترنت اشیاء فراهم می‌کند، مانند نگهداری پیشگیرانه، ارتقاء خودکار محصولات یا به‌روزرسانی آن‌ها و ردیابی دارایی‌ها بهره‌مند شوند. اطلاعاتی که سنسورهای تعبیه شده در سیستم‌های تولید، خطوط مونتاژ، انبارها و وسایل نقلیه تولید می‌کنند، به مدیران کمک می‌کند تا از چگونگی جریان کار آگاه شده، بر محصولاتشان نظارت داشته و عملکرد محصولات خود را بهبود بخشند. با این حال، داده‌های زیادی بین مراکز داده، سیستم‌های تولید، سنسورها و سیستم‌های اینترنت اشیاء جابه‌جا می‌شوند و این اطلاعات لحظه‌ای به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بینش عمیق‌تری در مورد بهره‌وری و عملکرد سیستم‌ها و فرآیندهایشان پیدا کنند. این فرصتی برای نوآوری و رشد است.

سیستم مدیریت و نظارت جامع بر آسانسورها، بر پایه اینترنت اشیا

تکنولوژی اینترنت اشیا یک پدیده پیشرفته و نوآورانه است که قابلیت برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها و حتی انسان‌ها را با استفاده از اتصال اینترنت فراهم می‌کند. یکی از مثال‌هایی که نشان دهنده کاربردی شدن این تکنولوژی در زندگی روزمره است، سیستم نظارت برای آسانسورهاست که به کمک اینترنت، این دستگاه‌ها را به یکدیگر و به سیستم‌های مرکزی متصل می‌کند.

در واقع، اینترنت اشیا به برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف اجازه می‌دهد تا از طریق اتصال به اینترنت، اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در تعامل با انسان نیز بتوانند از این قابلیت استفاده کنند. به عنوان مثال، یخچال‌های هوشمندی که به اینترنت متصل هستند، می‌توانند موجودی و تاریخ انقضای مواد غذایی درون خود را به صورت هوشمندانه به شما اطلاع دهند.

به طور کلی، تکنولوژی اینترنت اشیا به بسیاری از جوانب زندگی ما از جمله خانه‌های هوشمند، شهر هوشمند، محیط کار و حتی سیستم‌های تولید و صنعتی کمک می‌کند تا به صورت هوشمندانه‌تر و کارآمدتر عمل کنند و این بهبودها منجر به افزایش کارایی و کاهش هدررفت منابع خواهد شد.

برای کاهش حوادث و بالا بردن سطح ایمنی و امنیت در ساختمان‌ها، استفاده از یک سیستم مراقبت و کنترل زنده بسیار ضروری به نظر می‌رسد. با گذشت زمان و بهبود استانداردهای موجود در این تکنولوژی، استفاده از شبکه جهانی اینترنت به جای شبکه‌های محلی، برای مدیران ارشد و برنامه‌ریزان کشوری در کنترل این سیستم‌ها، مورد علاقه قرار گرفته است.

بخش خدمات پس از فروش آسانسور

در سیستم‌های قدیمی آسانسور، ابزار کنترل و مراقبت زنده و از راه دور وجود ندارد. به همین دلیل، در صورت وقوع حادثه و جابجایی افراد درون آسانسور، اطلاعات خبررسانی برای نجات از لایه‌های مختلفی منتقل می‌شود. این موضوع باعث تاخیر زمانی قابل توجهی در رساندن نیروی کمکی و ارائه یارانه به سیستم‌های آسانسور می‌شود. واحدهای نگهداری، نظارت و امنیت نیز نمی‌توانند وضعیت به وجود آمده را فوراً درک کنند.

  استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و اینترنت اشیا در صنعت آسانسور
آسانسورهای دارای اینترنت اشیا
 

اما با وجود سرویس مراقبتی جامعی که برپایه اینترنت اشیا ساخته شده است، اطلاعات مربوط به وضعیت و موقعیت آسانسورها به صورت زنده قابل گزارش‌دهی است. پلتفرمی از ساختار شبکه جامع مانیتورینگ نیز برای این منظور به‌کارگرفته می‌شود.

در این سیستم، مرکز رسیدگی و نگهداری، موقعیت آسانسورها را به صورت زنده رصد می‌کند و حرکت آنها را زیر نظر دارد. با توجه به این‌که بیشتر خرابی‌ها و حوادث مربوط به آسانسورها قابل آدرس‌دهی در لحظه نیستند، بسیاری از شرکت‌های نگهداری نمی‌توانند اطلاعات مربوط به سیستم را به صورت زنده دریافت کنند و به موقع تصمیم‌گیری کنند. به همین دلیل، استفاده از این سیستم، به عنوان یک راه‌حل اصولی، برای سازمان‌ها و شرکت‌های نگهداری و تعمیرات مناسب است.

تجهیز آسانسورها بر پایه اینترنت اشیا

با استفاده از فناوری اینترنت اشیا، شهر‌های پویا و هوشمند، نمادی از تمدن روزافزون هستند که زندگی را با برنامه‌ریزی دقیق و بهینه‌سازی منابع مجازی تر و سهولت بیشتری به ارمغان می‌آورند. در سیستم‌های ترافیکی شهرهای هوشمند، برنامه‌های خاصی برای اندازه‌گیری فضای پارکینگ و میزان اشغال آن وجود دارد. قابلیت‌های دیگری نیز مانند باز کردن سیستم موسیقی خانه از راه دور، کنترل روشنایی و پریز برق و راه‌اندازی سیستم گرمایش خانه نیز به کاربران سیستم اینترنت اشیا ارائه شده است.

در کشور ترکیه، شهرداری بخش "Kartal" استانبول به نصب فناوری اینترنت اشیا بر روی آسانسورهای خود پرداخته است. این شهرداری، ابتدا فناوری اشیاء (IoT) را در سیستم آسانسور بخش دولتی خود پیاده‌سازی کرده و با بهره‌گیری از این فناوری، قابلیت نظارت بهتری بر آسانسورها را فراهم آورده است.

  استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و اینترنت اشیا در صنعت آسانسور
آسانسورهای هوشمند
 

KONE، شرکتی فنلاندی معتبر در زمینه تعمیر و نگهداری آسانسور است که با بیش از 52000 نیروی کاری، در رقابت با همتایان خود سعی دارد با نوآوری‌های تکنولوژی به نمایش قابل توجهی بگذارد. هدف اصلی این شرکت، یکپارچگی اینترنت اشیا یا IoT با تکنولوژی‌های سرویس، تعمیر و نگهداری آسانسور است. اینترنت اشیا اجازه می‌دهد تا ماشین‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و بازخورد (فیدبک) لازم را ارائه دهند.

KONE، با هدف تبدیل به پیشروی صنعت آسانسور، با شرکت چندملیتی فناوری اطلاعات IBM Watson همکاری کرده است. با بکارگیری هوشمندی رایانه Watson در آسانسورها و بالابرهای شرکتKONE ، یک حلقه فیدبکی بین آسانسورهای یک ساختمان ایجاد می‌شود و نظارت بر آن‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود. در عین حال، در کشورهای درحال توسعه مانند ایران، ضرورت استاندارد ادواری آسانسور هنوز به صورت کامل درک نشده است. با این حال، شرکت‌هایی مانند KONE با به کارگیری تکنولوژی‌های نوین، به ایمن‌سازی و رعایت استانداردها در بهترین شیوه‌ها پرداخته و در صنعت آسانسور به عنوان پیشرو شناخته می‌شوند.

ThyssenKrupt، یکی از شرکت‌های بزرگ و معروف در زمینه ساخت و نگهداری آسانسور، به دنبال ایجاد تجربه‌ای پیشرفته برای تعمیر و نگهداری آسانسورها است. با استفاده از سیستم هوشمند خود و با کمک اینترنت اشیا مایکروسافتAzure ، این شرکت قادر است داده‌های مربوط به آسانسورها را دریافت کرده و به شرکت ارسال نماید. اطلاعاتی مانند دمای موتورها، تنظیم بودن شفت‌ها، سرعت کابل‌ها و غیره، به سرعت تحلیل شده و در سطح جهانی بررسی می‌شوند. همچنین، مهندسان و سرویسکاران ارشد این شرکت قادر به برقراری ارتباط تصویری و صوتی با سرویسکاران حاضر در محل آسانسورها هستند.

شیندلر، یکی از برترین و پرسابقه‌ترین شرکت‌های تولید آسانسور در دنیاست که درگذشته نیز شعبه‌هایی در ایران داشته است. این شرکت، با استفاده از فناوری اینترنت اشیا، به‌روزترین روش‌های راه‌اندازی و نگهداری آسانسورها را بدون نیاز به دخالت یا تعامل انسانی به‌کار می‌برد. از طریق این پلتفرم، شیندلر قادر است داده‌های حسگرهای آسانسورها را بررسی کند و با تحلیل کلان‌داده‌هایی که از شبکه عظیم آسانسورها و بالابرهای این شرکت در سطح جهان جمع‌آوری می‌شود، هر گونه خطای احتمالی را قبل از وقوع آن، شناسایی کند. به این ترتیب، با دقت نظارت بر وضعیت آسانسورها، مشکلات آنها قبل از به وجود آمدن، پیش‌بینی و اصلاح می‌شوند و نیاز به تعمیر تأخیری ندارد.

  استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و اینترنت اشیا در صنعت آسانسور
شرکت آسانسورسازی شیندلر
 

شرکتOtis ، رقیب قدیمی شیندلر، با استفاده از فناوری اینترنت اشیا، به‌روزترین روش‌های نگهداری و بهبود تجربه مشتری را در پلتفرم OtisOne ارائه می‌دهد. با نصب حسگرها در آسانسورها و اتصال آنها به پلتفرم ابری Azure شرکت مایکروسافت، مهندسان و مدیران اوتیس قبل از وقوع خرابی، هشدار می‌دهند و نیاز به تعمیر را پیش‌بینی می‌کنند.

  استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و اینترنت اشیا در صنعت آسانسور
شرکت آسانسوری OTIS
 

اما این مهم است که صنعت آسانسور در ایران نیز بتواند از تکنولوژی‌های جدید استفاده کند. به علاوه، لازم است صنعت‌گران و متخصصان این حوزه، با مشتاقی به ورود تکنولوژی‌های جدید در صنعت آسانسور خوش‌بین باشند و آمادگی لازم برای بهره‌گیری از آنها را داشته باشند.

در کل، صنعت آسانسور، یکی از حوزه‌هایی است که در دنیای پیشرفته و نوآورانه امروز، تحولات فراوانی را تجربه می‌کند. با توجه به افزایش جمعیت شهری، نیاز به آسانسورهای بیشتر و با تکنولوژی‌های پیشرفته در ساختمان‌های شهری حس می‌شود. به همین منظور، تحقیقات و توسعه در این زمینه، ادامه خواهد داشت.

536

آسانسور هوشمند اینترنت اشیا آسانسور صنعت آسانسور تکنولوژی‌های هوشمند هوشمند سازی آسانسور کیوان فراز

ثبت کننده:کیان کاوه
تاریخ ثبت:1402/03/18
ویرایش کننده:کیان کاوه
تاریخ ویرایش:1402/03/19
موضوع: دانستنی های آسانسور
تعداد بازدید:536

اینترنت اشیا در آسانسورهای هوشمند

برترین آموزش و دانستنیها

در ابتدا آسانسور را به آخرین توقف طبقه احضار کرده،...

دانستنی های آسانسور
1399/10/19 2597
اخیرا آسانسورهای هیدرولیکی نیز جای خود را در بین ک...

دانستنی های آسانسور
1399/12/25 2423
در این مقاله نحوه بازرسی از درب طبقات و کابین ...

دانستنی های آسانسور
1399/11/05 2416

1 دیدگاه

نواب ابراهیمی 1402/05/22 19:08
شایان ذکر است که در نمایشگاه آسانسور یکی از دوستان آسانسوری با محصولات Kone در نمایشگاه حضور داشتن

پاسخ به این دیدگاه

کیان کاوه 1402/05/24 19:08

بسیار عالی 

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.